âSinds 2021 ben ik vrijwilliger bij de facilitaire dienst. Samen met George en Albert werken we aan de technische zaken in het hospice.â Gerard heeft een elektrotechnische achtergrond (meet- en regeltechniek) en is vier jaar geleden met pensioen gegaan waardoor hij meer vrije tijd heeft gekregen.
Vrijwilliger
Drie jaar geleden was er in het hospice een probleem met de elektrische deuren. Gerard werd erbij gehaald door Cor, een andere vrijwilliger van de facilitaire dienst, vanwege zijn jarenlange ervaring. Hoewel Gerard het probleem toen niet direct kon oplossen en toch de leverancier moest worden ingeschakeld, werd zijn interesse gewekt. Hij werd gevraagd om vrijwilliger te worden. Dit doet hij nu gemiddeld twee tot drie uur per week. “Je kunt je tijd zelf indelen en ik sport daarnaast ook nog veel,” aldus Gerard.
Werkzaamheden
Het team van de facilitaire dienst voert zeer uiteenlopende werkzaamheden uit, van het vervangen van een lamp en het ophangen van een schilderij tot het repareren of vervangen van hang- en sluitwerk. Ook het onderhouden van de huishoudelijke apparatuur zoals wasmachines, drogers, vaatwassers, vriezers en andere apparaten behoort tot hun taken. Daarnaast houden ze zich bezig met de tuinverlichting, de kerstverlichting en de stopcontacten in het gebouw. In de loop der tijd is Gerard steeds beter bekend geraakt met de gang van zaken in het hospice en heeft hij ook meer zicht op de leveranciers gekregen.
Uitdagingen
Gerard heeft samen met zijn collegaâs George en Albert een taakverdeling gemaakt waarbij ze elkaars expertise optimaal benutten. Gerard doet veel reparaties âwaar een draadje aan zitâ, George doet veel met het gebouw, waarbij zijn bouwkundige achtergrond hem goed van pas komt en Albert houdt zich bezig met de âeenvoudige reparatiesâ. Er wordt gewerkt met een logboek waarin storingen worden genoteerd die niet met spoed hoeven te worden verholpen; ook daarmee houdt Albert zich bezig. Soms staan ze met zijn drieĂ«n voor een uitdaging, maar dankzij de goede samenwerking weten ze ook deze tot een goed einde te brengen. Gerard vindt het dankbaar werk want wie is er nu niet blij als iets weer gemaakt is.
Gasten
Gerard vertelt dat hij weleens iets in een appartement van een gast moet maken of ophangen (een schilderij of een klok). Hij vindt het soms lastig dat hij niet veel van de gast weet of iets niet direct kan oplossen. Als gasten wat langer verblijven dan leert Gerard ze wat beter kennen en vertellen ze hem wat ze vroeger hebben gedaan en waar ze vandaan komen. Hij vraagt vooraf altijd toestemming aan een verpleegkundige of zorgvrijwilliger of hij werkzaamheden kan uitvoeren in een gastenverblijf.
Gerard vindt het hospice een prettige werkomgeving!